Valmentimon Vilosofiat

#02: Vältä nämä sudenkuopat tavoitteiden asettamisessa


Vältä nämä sudenkuopat tavoitteiden asettamisessa

1. Jokaisella työntekijällä on oikeus saada käteensä kuvitteellinen juoksukello sekä mahdollisuus kehittyä selkeiden tavoitteiden avulla.

Kun tavoitteet ovat oikein määriteltyjä, työntekijä tietää tarkalleen mitä häneltä odotetaan. Tavoitteet tulee nähdä nimenomaan työntekijän apuna ja kehittymisen työkaluna, ei piiskana tai jatkuvan stressin aiheena. On yksinkertaisesti huonoa johtamista odottaa henkilöstöltä hyvää tulosta antamatta heille selkeitä ja oikein asetettuja tavoitteita.

2. Tavoitteiden tulee aina olla henkilönmittaiset

Tavoitteissa on huomioitava työntekijän taitotaso ja kokemus. Uransa alkutaipaleella olevalle työntekijälle ei voi asettaa samoja tavoitteita kuin konkaritekijälle. Liian kovat tavoitteet tukahduttavat, liian heppoiset taas eivät motivoi ja edistä henkilön kehittymistä.

Luonnollisesti työntekijän tulee itse pystyä vaikuttamaan tavoitteidensa saavuttamiseen. Tulokset eivät saa olla liiaksi riippuvaisia hänen vaikutuspiirinsä ulkopuolisista tekijöistä.

3. Jokaisella tavoitemittarilla tulee olla vastamittari

Valitettavan usein tavoitteet ovat pelkästään kvantitatiivisia, eli seurataan esimerkiksi myytyjä euroja, tuotantomääriä, tehtyjä tunteja jne. Tämä on ymmärrettävää, koska numeraaliset tavoitteet on helppo asettaa ja niitä on selkeä myös seurata.

Tällöin laadulliset eli kvalitatiiviset tavoitteet helposti jäävät paitsioon. Myyjä hakee maksimieuroja välittämättä asiakkaiden tyytyväisyydestä, tuotantotyöntekijä nostaa tehokkuuttaan laadun kustannuksella.

Hetkellisesti näin saatetaankin päästä huipputulokseen, mutta pitkällä tähtäyksellä tämä ei ole kestävä strategia. Aseta tavoitteille aina vastamittari, jolloin määrän vastapainoksi seurataan myös laatua. Ja luonnollisesti toisinpäin.

4. Yhtiön tavoitteiden lisäksi muista työntekijän omat tavoitteet

Jos tavoitteet sanellaan ylhäältä annettuina ja vain yhtiön näkökulmasta, unohdetaan työntekijän mahdolliset omat tavoitteet. Esimerkiksi myyntitiimissä myyjän toiveena saattaa olla edetä urallaan ja hankkia osaamista esimiestehtäviä silmällä pitäen.

Parhaimpiin tuloksiin päästään, kun löydetään polku, joka edistää sekä yrityksen että työntekijän tavoitteiden saavuttamista.

Jotta tavoitteet jalkautuvat ja juurtuvat operatiiviselle tasolle, ne tulee purkaa auki säännöllisissä kehityskeskusteluissa. Näissä esimiehen ja työntekijän kohtaamisissa käydään läpi sekä yhtiön tavoitetaso että työntekijän henkilökohtaiset toiveet ja tavoitteet omalle kehitykselle.

Henkilöstön tehokkain kannustin ei useimmiten ole kova palkka tai hieno titteli, vaan työn merkityksellisyys sekä mahdollisuus vaikuttaa omaan työhön ja kehittyä siinä. Oikein käytettynä tavoitteet toimivat kannustimena sekä henkilöstön että samalla koko yhtiön jatkuvalle kehittymiselle.

Tutustu Valmentimon Vilosofioihin

✓ Ei spämmiä tai sitoutumisia
✓ Saat sähköpostiisi yhden Vilosofian kerran kuussa

Tai jos kaipaat vielä lisälukemista:
Sulje
Sulje