Valmentimon Vilosofiat

#10: Insights Discovery — käyttöohekirja eri ihmisten kohtaamiseen

Kun ostamme uuden auton, saamme tueksemme paksun käyttöohjekirjan. Kun vaikkapa jokin varoitusvalo syttyy kojelaudassa, ohjekirjasta on helppo selvittää varoituksen merkitys ja mitä sille tulee tehdä.

Eikö olisi näppärää, jos meillä ihmisilläkin olisi vastaavanlainen ohjekirja. Kun kohtaamme uuden ihmisen tai menemme uuteen työyhteisöön, voisimme vain ojentaa käyttöoppaan ja näin välttää monta konfliktia ja väärinymmärrystä. Useimmitenhan syy viestikatkoksiin on se, että oletamme alitajuntaisesti kaikkien toimivan samalla tavalla kuin me itse. Emme tunnista työkavereidemme erilaisia persoonia ja käyttäytymismalleja tai esihenkilönä johdamme toista, niin kuin haluaisimme itseämme johdettavan. 

Itsetuntemus on edellytys muiden ymmärtämiseen

Me ihmiset tuppaamme ajattelemaan asioita aika minäkeskeisesti. Omat ideat ovat parhaita, oma tapa tehdä asioita on se fiksuin. Olisihan työnteko ja elämä ylipäätään niin helppoa, jos kaikki toimisivat ja ajattelisivat kuin me itse! Todellisuudessa erilaiset persoonat ja käyttäytymismallit ovat työpaikan arkea. Joku rakastaa yksityiskohtia, toinen haluaa nähdä ison kuvan. Yksi kaipaa selkeitä ohjeita, toinen inhoaa mikromanageerausta. Kun nämä maailmat kohtaavat, väärinymmärrykset ja turhautuminen ovat todennäköisiä– ellei niitä opita ymmärtämään. 

Insights Discovery on suosittu ja käytännössä tehokkaaksi todettu malli, joka nojaa teoreettiselta viitekehykseltään Jungin tutkimustyöhön. Mallissa eri persoonallisuudet on jaoteltu neljään pääväriin – tulenpunainen, auringonkeltainen, ruohonvihreä ja jäänsininen. Näiden värien lukemattomista eri yhdistelmistä koostuu jokaisen yksilöllinen kokonaisuus, joka vaikuttaa itse kunkin käyttäytymiseen ja vuorovaikutukseen toisten kanssa. Insightsin avulla saa työkaluja itsereflektioon ja oppii ymmärtämään, miksi kukin reagoi tietyllä tavalla. Kun tunnistaa omat ja muiden käyttäytymismallit, vahvuudet sekä heikkoudet, yhteistyö helpottuu huomattavasti.

Kuulostaa ehkä liiankin yksinkertaiselta ollakseen totta? Olen kuitenkin käytännössä nähnyt, miten tarkka Insights on. Olen käyttänyt sitä toistakymmentä vuotta valmennuksen ja johtamisen apuna sekä tulkinnut ja avannut satoja profiileja yhdessä valmennettavien kanssa. Toistuvasti ihmiset hämmästelevät profiloinnin paikkansapitävyyttä ja saavat ahaa-elämyksiä ymmärtäessään, miksi joku toinen käyttäytyy tietyllä tavalla. 

Insightsin avulla omaa toimintaansa ja viestiään voi muokata niin, että vastapuoli ymmärtää sen. Kun kommunikaatio parantuu, tiimin ja koko yrityksen toiminta tehostuu. Malli on erinomainen työkalu varsinkin esihenkilöille. Hyvä johtaminen lähtee aina hyvästä itsetuntemuksesta; esihenkilön tulee tunnistaa oma käyttäytymisensä, ennen kuin voi ymmärtää ja johtaa muita. Myös myyjän työtä helpottaa huomattavasti ymmärrys asiakkaan käyttäytymismallista. Tällöin hän voi muokata lähestymistapaansa ja viestintäänsä asiakkaan mieltymysten mukaan ja saavuttaa tämän luottamuksen. Insightsista onkin saatavilla paitsi perusosio, myös lisäosat johtamiseen, myyntiin ja rekrytointiin.

Insights auttaa löytämään sisäiset motivaatiorakenteet

Insightsin käyttäytymiskartan värienergioiden avulla pääsee kiinni ihmisten tyypillisimpiin motivaatiorakenteisiin. Se antaa hyvinkin konkreettisia ohjeita mm. siihen, mitkä ovat henkilön avainvahvuudet, sokeat pisteet ja kehittämiskohteet, miten hänet tulee kohdata, millainen tiimipelaaja hän on sekä millanen työmypäristö ja johtamistapa hänelle soveltuu. Voisi siis sanoa, että Insights-raportti on tietynlainen henkilön ”käyttöohjekirja.” 

Kaikki me olemme jonkinlainen yhdistelmiä eri värejä. Vain noin kolmella prosentilla ihmisistä on ainoastaan yksi vahva väri, suurimmalla osalla on kaksi tai kolme dominoivaa väriä. Mikään väri ei ole toista parempi, mutta toki värit antavat suuntaa siihen, millaiseen työhön ihminen soveltuu parhaiten. Esimerkiksi myyjät ovat usein ekstrovertteja eli punaisia tai keltaisia. Punakeltainen myyjä on nopeatahtinen, joten hän oletettavasti turhautuisi hidastempoisessa kaupanteossa. Toisaalta sinivihreä persoona voi kokea nopearytmisen työtehtävän kuormittavana.  

Erilaiset persoonallisuudet voivat aiheuttaa haasteita, mutta ne ovat elämässä ja yritystoiminnassa myös voimavara ja kehityksen edellytys. Insights Discovery antaa “käyttöohjeet” ihmisen kohtaamiselle ja auttaa kääntämään erilaisuudet yrityksen eduksi.

Tutustu Valmentimon Vilosofioihin

✓ Ei spämmiä tai sitoutumisia
✓ Saat sähköpostiisi yhden Vilosofian kerran kuussa

Tai jos kaipaat vielä lisälukemista:
Sulje
Sulje