Valmentimon Vilosofiat

#01: Esimerkillä johtaminen ymmärretään usein täysin väärin


Lähes 30-vuoden esimiesurani aikana olen saanut työskennellä usean huippujohtajan sekä huikean persoonan kanssa. Heiltä olen oppinut, minkälaista on hyvä johtaminen. Olen huomannut palaavani näihin teemoihin aina uudelleen ja pyrin hahmottamaan oppejani johtamisen viisikon avulla. Näistä viidestä teemasta käsittelen ensimmäisenä esimerkillä johtamista.

Esimerkillä johtaminen ymmärretään usein täysin väärin.
Oletko sinä johtajana haksahtanut tähän yleiseen virheeseen?

“Jos tiimi ei yllä tavoitteisiinsa, johtajan tulee esimerkillään näyttää, miten hommat hoidetaan.”

”Alaisten luottamus ja kunnioitus voidaan ansaita vain vetämällä työhanskat käteen ja ryhtymällä hommiin heidän rinnallaan.”

Väärin.

Valitettavasti esimerkillä johtaminen ymmärretään hyvin usein yllä kuvailluilla tavoilla. Se on luonnollista, sillä esimiehen pesti ansaitaan yleensä nousemalla yrityshierarkiassa ylöspäin. Johtajan pallilta hommia katsoessa vertaa tiimiläistensä työpanosta helposti omaan työhistoriaansa. Ja jos joku toimii eri tavalla, tai tavoitteisiin ei päästä, mieli halajaa helposti hypätä työntekijöiden joukkoon näyttämään, miten itse aikanaan hommat hoiti.

Useimmiten tämä hyvää tarkoittava ”esimerkkijohtaminen” aiheuttaa tiimiläisissä vain kiukun sekä nöyryytyksen tunteita ja jatkuessaan laskee työmotivaatiota.

Älä kilpaile tiimiläistesi kanssa!

Otetaan esimerkkinä myyntijohtaja, joka on aikanaan ollut huippumyyjä ja noussut meriiteillään esimiesasemaan. Hänellä on johdettavanaan usean myyjän tiimi, jonka tulos ei aivan tyydytä koviin lukemiin tottunutta myyntijohtajaa. Niinpä hän sen enempiä tiimiinsä kanssa keskustelematta ilmoittaa lähtevänsä myyjien mukaan kentälle. Hän haluaa auttaa tiimiään sekä esimerkillään osoittaa, että hänen työskentelytavallaan voidaan päästä parempaan lopputulokseen. Oletettavasti entinen huippumyyjä tuokin pöytään kovat myyntiluvut ja aidosti uskoo, että on antanut työntekijöille uusia työkaluja ja buustia myyntityöhön.

Asetutaan hetkiseksi myyjän asemaan ja kuvitellaan, miltä tilanne tuntuu hänen kengissään. Jos esimies ei ole pohjustanut asiaa hyvin ja kysynyt tiimiläistensä mielipidettä asiasta, tällainen tilanne tuntuu helposti omalle ”reviirille” tunkeutumiselta. Myyjien ja esimiehen välille syntyy helposti kilpailutilanne, mikä pahimmillaan aiheuttaa ärsytystä ja nöyryytetyksi tulemisen tunnetta. ”Minuun ei luoteta” ja ”pitääkö tuon tulla tuohon esittelemään taitojaan” ovat aika inhimillisiä ja luonnollisia ajatuksia, joita tilanne nostattaa myyjän mielessä.

Jos johtaja haastaa tiimiläisiään tällä tavalla jatkuvasti, tiimin ilmapiiri kiristyy ja työmotivaatio laskee vääjäämättä.

No voihan se esimies toki epäonnistuakin myyntityössään, jolloin hän satavarmasti menettää kasvonsa ja luottamuksensa tiimin silmissä. Ajat, olosuhteet ja myynnin työkalut muuttuvat, ja tapa joka johtajan myyntityön aikoina oli tehokas, saattaa olla auttamattomasti vanhentunut.

Miten esimerkkijohtaminen sitten tulisi ymmärtää?

Johtaja tulee johtaa, ei kilpailla tiiminsä kanssa. Johtajan tehtävä on luoda mahdollisimman otollinen työympäristö sekä tarjota mahdollisimman hyvät onnistumisen työkalut työntekijöilleen.

Johtajan työkaluina ja ohjenuorina toimivat yrityksen strategiset linjaukset ja niistä johdetut tavoitteet. Jos yrityksen visio, missio ja arvot – tai edes jokin näistä – on hyvin määritelty, ne antavat ohjenuorat tulokselliseen toimintaan kaikilla yrityksen hierarkiatasoilla. Johtajan on esimerkillään osoitettava tiimiläisilleen, kuinka toimitaan yrityksen arvojen mukaisesti ja visiota kohti, ja käyttäydyttävä niiden mukaisesti kaikessa toiminnassaan.

Ole johtajana siis esimerkillinen yrityksen arvojen edustaja työntekijöidesi silmissä.

Jos olet tehnyt tehtäväsi hyvin, eli rekrynnyt oikean ihmisen oikeaan tehtävään, tarjonnut hänelle mahdollisimman hyvän tuen ja työkalut, hän kyllä onnistuu työssään seuraamalla vanavedessäsi yrityksen arvoja. Älä kierrä johtajan vastuutasi ja hyppää kilpailemaan tiimisi kanssa.

Toki joskus tiimissä voi olla vajausta ja tarvitaan lisää tekeviä käsiä työntekijöiden avuksi. Tai tuore työntekijä voi tarvita opastusta esimerkiksi myyntikentällä, ja on paikallaan mennä tämän tueksi. Mutta tällöin kyse on nimenomaan tuesta, jonka tarve ja tavoite tulee keskustella avoimesti työntekijän kanssa.


Tutustu Valmentimon Vilosofioihin

✓ Ei spämmiä tai sitoutumisia
✓ Saat sähköpostiisi yhden Vilosofian kerran kuussa

Tai jos kaipaat vielä lisälukemista:
Sulje
Sulje